Hopelijk hebben ook jullie genoten van een fijne vakantie en is er voldoende energie opgedaan om samen met ons invulling te geven aan de onderwerpen die van belang zijn voor onze gemeente en inwoners.

De gemeenteraad is deze week weer gestart met haar werkzaamheden en zijn raads- en burgerleden bijgepraat over de voortgang van onder andere de Oost-West verbinding en de Toekomstvisie van onze gemeente.

De Oost-West verbinding oplossen is door de gemeenteraad maar vooral door de inwoners aangemerkt als een eerste prioriteit. Het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP) bood ons allen een breder inzicht in de verkeerstromen en mogelijke oplossingen om het autoverkeer in het centrum van Boekel terug te dringen. De raad is tijdens de themabijeenkomst van 11 september geïnformeerd over mogelijke oplossingen en op 16 september krijgen de inwoners de kans om kennis te nemen van de mogelijke oplossingen. Een belangrijk onderwerp dat ons allemaal aangaat.

Ook is de gemeenteraad geïnformeerd over de Toekomstvisie voor onze gemeente. In de voorgaande raadsperioden is een Strategische visie opgesteld die als het ware een doorkijk bood naar Boekel in 2030. Onze mooi gemeente ontwikkelt zich snel en kenmerkt zich door een enorme groei.  Alle redenen om onze denkbeelden voor de toekomst te evalueren en bij te stellen. De Toekomstvisie heeft dan ook een horizon naar 2040 en dient als een soort paraplu voor het opstellen van de omgevingsvisie en de preventievisie. Beide visies zijn niet los te zien van onze gezamenlijke toekomst en ontwikkelingen. Ook hier worden de inwoners geïnformeerd en betrokken bij de verdere invulling. Immers het is onze gezamenlijke toekomst die wij ontwikkelen.

Prinsjesdag staat voor de deur en daarmee gaat de Tweede kamer de plannen en de begroting beoordelen. Wij weten dat er bezuinigen gaan plaatsvinden en dat ook onze gemeente niet vrijuit gaat. Bij de begrotingsbehandeling in november weten wij waar de schoen wringt en waar wij terughoudend moeten zijn. Onze oud Wethouder Martijn Buijsse is nu namens de VVD lid van de 2e kamer en heeft afgelopen week zijn maiden speech gehouden. In deze toespraak sprak hij met trots over onze mooie gemeente en zijn manier van werken. Luisteren en verbinden noemde hij als belangrijke voorwaarden voor het oplossen van problemen, een aanpak die hem kenmerkt als een eerlijk en oprecht mens. Hij beloofde in de 2e kamer deze werkwijze te blijven voortzetten. Deze vorm van luisteren en verbinden hebben wij als VVD Boekel omarmt en hanteren dezelfde normen. Luisteren en verbinden.

Daar staan wij voor, samen met onze fractie en achterban.

Namens de VVD

Frans Dijcks en Ferenc Koolen.