Algemene beschouwingen 2022

Optimistisch de toekomst in

2022 wordt een bijzonder jaar in meerdere opzichten. Een jaar waarin hopelijk Corona en zijn gevolgen op retour is en het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen. Een jaar dus waarin hoop, vertrouwen in de toekomst maar zeker ook een terugblik op de afgelopen 4 jaar coalitie in het Boekelse gemeentebestuur op zijn plaats is.

De VVD is van oudsher een partij gebaseerd op vertrouwen en optimisme in de toekomst die voor ons ligt. De begroting, zoals deze is aangeboden, kan dan ook, althans naar ons idee, gezien worden als invulling van de voor ons belangrijkste  uitgangspunten; Vertrouwen – Transparantie en een sluitende meerjarenbegroting. Onze gemeente groeit en bloeit en ook al kan het altijd beter en mooier wij kunnen in zijn algemeenheid stellen dat onze gemeente er goed bij staat.

De afgelopen 4 jaar heeft zich gekenmerkt door een grote ambitie om de gemeente Boekel te faciliteren in haar behoefte te groeien. De ontwikkelingen op het gebied van woningbouw zijn ambitieus, maar nodig om Boekel die levensvatbare en levendige gemeenschap te laten zijn die het is.

In de visie van de VVD Boekel Venhorst zijn ondernemers onontbeerlijk voor  een gezonde balans met voldoende groei en ontwikkelingsmogelijkheden voor zowel de agrarische- als ook de industriële sector. Samen met een compact en gezond winkelcentrum wordt de inwoners van onze gemeente de mogelijkheid geboden haar inkopen binnen onze gemeentegrenzen te doen.

Mobiliteit is van groot belang in een steeds flexibeler wordende economie. Met de randweg is in 2020/2021 een grote infrastructurele verbetering gerealiseerd, die echter ook voor de nodige uitdagingen zorgt. Een uitdaging, met het oog op de ontstane ontsluitingsproblematiek en waar onlangs een begin mee is gemaakt met brede raadsteun voor de mobiliteitsvisie.

Ook het klimaatbeleid vraagt onze aandacht.

Realiteitszin, transparantie, betaalbaarheid en haalbaarheid zijn wat de VVD betreft hierin speerpunten. Koppelkansen moeten waar mogelijk aangegrepen worden waarbij Boekelse ondernemers waar mogelijk gefaciliteerd worden in de ontwikkeling van nieuwe energie toepassing /oplossingen.

In West Europa, in Nederland en dus ook in Boekel staat de agrarisch ondernemer voor grote uitdagingen. De VVD wil agrariërs een blijvend perspectief bieden,  voor een gezonde toekomst bij het agrarisch ondernemen. Alleen dan wordt de leefbaarheid en de vitalisering van het buitengebied gewaarborgd.

Op de weg naar 2030 is het van groot belang om vooral nu niet te kiezen voor symboolpolitiek of betutteling van onze inwoners.  Het is nu zaak om met de bekende Boekelse aanpak, waarin burgers betrokken en medeverantwoordelijk zijn,  de ontwikkeling van onze gemeente niet alleen ambitieus maar ook met lef en respect ter hand te nemen. Op deze manier wil de VVD Boekel-Venhorst werken aan een bestuurlijk vernieuwende en een gedeelde visie. Een visie die energie en daadkracht uitstraalt.