Het KBO Debat over wonen voor ouderen

Op dinsdagavond 15 februari, een winderige en regenachtige avond, organiseerde KBO Kring Boekel een, goed bezocht, eerste politieke debat. Een compliment voor de wijze waarop een en ander georganiseerd was.

(Foto: Frans Dijcks, nummer 2 op de lijst voor de VVD)

Het debat werd ingeleid door Els van Daal. Els is actief als projectcoördinator “Ons Wonen-Wonen en Zorg” bij KBO Brabant. Met een aantal interessante stellingen, gericht op de toekomst, over de verdere vergrijzing en de daarmee gepaard gaande toenemende vraag naar zorg, ging ze in op de vraag of en hoe gemeente zorgen dat er voldoende seniorenwoningen gebouwd worden en beschikbaar zijn voor de toenemende vraag van senioren. Hierbij benadrukte Els dat seniorenwoningen dan moeten worden gebouwd in een veilige en groene omgeving, in de buurt van de winkels en maatschappelijke voorzieningen.

Els gaf ook een inkijk op het toenemende aantal ouderen die geraakt worden door dementie en wat dit betekent voor onze toekomst. Een zorgwekkende en absoluut aandacht vragend probleem. Bij dit debat waren de vier lijsttrekkers van CDA, VVD, GVB en DOP uitgenodigd om hun plannen voor de toekomst toe te lichten. Voor de VVD werd de lijsttrekker Martijn Buijsse, afwezig door een coronabesmetting, vervangen door Frans Dijcks.

Na deze inleiding van Els werd de debatavond verder geleid door de altijd weer enthousiaste Mario van Dinther. De manier waarop Mario een debat leidt zorgt ervoor dat iedere partij de kans krijgt haar mening te geven over de stellingen en hoe ze denken in de toekomst daaraan invulling te geven. Een eerste conclusie van deze avond is dat alle vier de partijen begrijpen dat de toenemende vraag naar seniorenwoningen een serieus onderwerp is voor de toekomst. Ook werd duidelijk dat toekomst bestendig bouwen een goede stap in de richting is zodat senioren langer zelfstandig kunnen blijven wonen.

De manier waarop de partijen denken hier invulling aan te geven maakt duidelijk dat er wel degelijk verschillen zijn. De VVD Boekel-Venhorst heeft in haar verkiezingsprogramma duidelijke plannen opgenomen hoe wij de komende periode invulling willen geven aan het bouwen van passende woningen. Maar vooral ook dat wij willen bouwen naar de behoefte en de vraag van onze inwoners. Een vraag die alleen kan worden ingevuld door met de bewoners en vooral ook met de senioren in gesprek te gaan. Een toezegging die de VVD Boekel-Venhorst maakt. Een toezegging die past bij onze visie over hoe onze gemeente ook de toenemende dementie moet meenemen in de plannen voor zorg- en woonbeleving.

Wij nodigen jullie van harte uit om onze plannen hierover te lezen in ons verkiezingsprogramma.