Heibel om (Sport) verenigingen en duurzaamheid

Het Brabants dagblad, van vrijdag 3 februari, maakt terecht melding van heibel tussen B&W en de gemeenteraad. Waar gaat het over! Bovenstaande titel verwijst naar een raadsvoorstel waarmee de gemeenteraad gevraagd wordt een budget van €200.000 beschikbaar te stellen. Dit budget is bedoeld om (Sport) verenigingen te compenseren voor de explosief gestegen energiekosten in 2022. Trouwens het gaat hier niet alleen om sportverenigingen maar om alle sociaal maatschappelijke verenigingen.

Waar dit raadsvoorstel zeker niet over gaat is over duurzaamheid. Ook al wekt de titel deze indruk. Voor de VVD-fractie alle redenen om hier inderdaad heibel over te maken. En dan vooral om het ontbreken van concrete voorstellen om verenigingen echt te helpen verduurzamen. Een eenmalige energiecompensatie klinkt leuk maar helpt niet voor de komende jaren. Wij zien dit meer als een zoethoudertje in plaats van concreet helpen. Onze fractie heeft dit raadsvoorstel het minachten van de gemeenteraad genoemd. Immers het college weigert nog steeds een in 2021 vastgesteld raadsbesluit over duurzaamheid daadwerkelijk uit voeren. Voor de VVD een onacceptabele situatie.

Reeds in november 2022 hebben wij gevraagd hoe wij als gemeente ervoor kunnen zorgen dat alle sociaal maatschappelijke organisaties niet kopje ondergaan aan de enorm gestegen energiekosten. Ook hebben wij toen gevraagd maatregelen te nemen om verenigingen te helpen verduurzamen. Om te weten wat de echte problemen van de verenigingen zijn, heeft de VVD-fractie geëist dat de verantwoordelijk wethouder met alle verenigingen in gesprek gaat en luistert naar hun zorgen over de betaalbaarheid van de energiekosten. Deze gesprekken zijn gestart maar nog niet afgerond. Voor de VVD is het dan ook onbegrijpelijk dat er nu een raadsvoorstel ligt dat niet onderbouwd kan worden met de echte problemen zoals de verenigingen die nu ervaren.

Onze fractie is overtuigd dat het samen met verenigingen zoeken naar voor hen passende oplossingen om de energiekosten te verminderen beter is dan nu een klein bedrag te geven en daarmee hun probleem voor de toekomst te laten voortbestaan. Wij blijven ons inzetten om alle sociaal maatschappelijke verenigingen te helpen met verduurzamen en zo de energiekosten draagbaar en beheersbaar te maken.

De VVD Fractie,

Frans Dijcks en Ferenc Koolen.