Hoe gaat het nu met de nieuwe bestuurscultuur in onze gemeente?

Tijd, om na één jaar, te kijken wat deze nieuwe bestuurscultuur ons nu oplevert? Dit doen wij aan de hand van praktijkvoorbeelden in samenhang met een aantal punten die de coalitie belangrijk noemt voor onze gemeente.

De meest belangrijke: Inwoners betrekken bij besluitvorming, meer inspraak en kansen bieden om zelf met initiatieven of voorstellen te komen. De bewoners van de Boschberg hebben in de praktijk ervaren wat dit betekent. Een motie met de oproep om opnieuw met de bewoners in gesprek te gaan en samen invulling te geven aan het klimaatbestendig maken van hun woonwijk kreeg geen steun van de coalitie. Later wilde ze dat herstellen met een eigen motie, maar helaas te laat. Waar het gaat om de belangen van en het kansen bieden aan onze burgers valt ons vooral op dat bouw- en ontwikkelwensen van onze inwoners zeer kritisch beoordeeld worden. En dat de coalitie vooral niet wil dat er te grote huizen gebouwd worden. Zichtlijnen en het hebben van open terrein is voor het DOP belangrijker dan het belang en de wensen van haar inwoners. “Kritisch zijn naar hun eigen wethouder” wordt het genoemd. Wij vinden des te opmerkelijker wanneer men bedenkt dat dit beleid een direct gevolg is van het gesloten coalitieakkoord of bestaand beleid betreft.

Ook verduurzaming, zeker in deze tijd niet onbelangrijk, is één van die voornemens. Bij verduurzaming hoort ook de wens om onze sociaal-culturele accommodaties, sportaccommodaties, gemeenschapshuizen en overige voorzieningen op peil te houden. De roep van sportverenigingen voor hulp bij het verduurzamen werd niet gehoord. Een motie om daadwerkelijk te helpen werd door de coalitie niet gesteund.  Ook de oproep om met alle sociaal maatschappelijke organisaties in gesprek te gaan werd niet gehoord. Opnieuw werd later geprobeerd e.e.a. te herstellen waarbij de oproep om het duurzaamheidsplan uit te voeren niet werd gehonoreerd. Bij wederom een herstelpoging was echt doorpakken er niet bij.

Kortom; na één jaar is er bar weinig te merken van de “nieuwe bestuurscultuur”.

VVD-fractie

Frans Dijcks en Ferenc Koolen