Boekel op slot

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 22 juni heeft een motie van het DOP, gesteund door GVB, ervoor gezorgd dat Boekel voor een deel op slot gaat totdat het beleidsplan Vitaal Buitengebied Boekel herijkt is. Hierdoor worden een aantal initiatieven van onze inwoners voor het ontwikkelen en realiseren van hun dromen op slot gedaan.

Concreet mag het college geen plannen meer aan de raad voorleggen die niet getoetst zijn aan de regels die ooit in 2012 zijn opgesteld. De noodzaak om deze regels te herijken wordt door eenieder onderkent. Reeds in 2019 heeft de VVD-wethouder Martijn Buijsse daartoe voorstellen gedaan. Deze werden toen niet door de raad gedragen en dus werken wij nu nog met oude plannen waar onze burgers aan gehouden worden.

Wat het DOP wil is: niet bouwen in gebieden met zichtlijnen, niet bouwen in gebieden met de kwalificatie waardevolle openheid, niet bouwen op maagdelijke grond, dat zijn gronden waarop nog geen bewerking heeft plaatsgevonden. Geen woningen met een inhoud groter dan 600 m3 en vooral ook geen veranderingen in het gebruik van de bestemming naar recreatie.

Als VVD hebben wij ons verzet tegen deze manier van politiek bedrijven. Vooral het kort voor de vergadering aanbieden van dergelijk rigoureuze plannen en daarmee hun eigen wethouder voor het blok zettend maakt duidelijk dat het er wat dat betreft slecht voorstaat met deze coalitie. Ook het voorstel om twee bouwplannen van inwoners die al meer dat 2 jaar bezig zijn met het ontwikkelen van een bouwplan en daarbij alle regels en voorschriften nauwgezet volgen en dit alles in goed overleg met de omgeving en de ambtelijke organisatie hebben gedaan, worden door de ideeën en plannen van het DOP uitgesloten voor besluitvorming door de raad. Dit plan heeft het gelukkig niet gehaald.

Dat de wereld niet stil staat en er heel veel agrariërs (noodgedwongen) gestopt zijn zorgt voor een andere invulling van het buitengebied. Deze agrariërs die hun bedrijf hebben beëindigd en hun stallen moeten afbreken willen wel blijven wonen en dat op hun eigen geboortegrond. Met de visie van het DOP staan deze plannen en ontwikkelingen onder verscherpt toezicht met alle risico’s van dien.

Namens de VVD fractie, Frans Dijcks en Ferenc Koolen