Hoe ontwikkelt onze mooie gemeente zich naar de toekomst?

Een vraag die ongetwijfeld ook bij u speelt bij het zien van de vele bouwactiviteiten die her en der plaatsvinden. Ook de ontwikkelingen rondom het Agathaplein en de Zuidwand spelen een belangrijke rol in hoe mooi onze gemeente is en blijft. Boekel groeit en dat is goed en belangrijk voor het behoud van onze zelfstandigheid. Onze jongeren schreeuwen om woonruimte. Onze ouderen schreeuwen niet maar zouden graag kleiner en zelfstandig willen wonen.

De vraag is hoe lang nog kunnen wij bouwen en ontwikkelen?

Steeds vaker merken wij dat de teugels van het beperken en van bemoeienis worden aangehaald. Nee niet de teugels vanuit de provincie of van het rijk. Nee het zijn de teugels die voortkomen uit de ideeën van de huidige coalitie.

Voortdurend wordt de visie Vitaal Buitengebied Boekel gebruikt om dingen niet meer te laten gebeuren. Mogen huizen niet meer te groot zijn, moeten de zichtlijnen behouden blijven en moeten steeds meer agrariërs maar stoppen met hun bedrijfsvoering.

Zo wordt nu ook de geurverordening vastgesteld. Een verordening die aangeeft hoeveel last inwoners mogen ervaren van stank en geur in hun directe woonomgeving. Dat een aanscherping van de norm van geurbelasting nodig is wordt door alle partijen benadrukt. Echter de manier waarop de regels kunnen worden toegepast geven aan of er nog wel of niet gebouwd mag worden. Door de normen steeds verder naar beneden bij te stellen kan onze gemeente straks niet meer bouwen.

Met de komst van de nieuwe omgevingswet die vanaf 1 januari 2024 van kracht is, worden bouw en vergunningsaanvragen anders geregeld. De ruimte waar de gemeenteraad aangeeft zelf betrokken te willen zijn bij ontwikkelingen binnen de bebouwde kom en het buitengebied zorgt er voor dat de coalitie steeds meer en vaker op de stoel van de ambtenaren wil zitten. Al jaren worden plannen van inwoners om te ontwikkelen tegengehouden en worden ellelange procedures gevoerd tot aan de Raad van State.

De VVD blijft zich verzetten tegen een politiek die doorspekt is van het tegen alles zijn wat niet met de natuur te maken heeft. Wij zien liever de bouw van passende woningen voor onze jongeren en ouderen dan het planten van 5 bomen per inwoner.

VVD Boekel-Venhorst

Frans Dijcks en Ferenc Koolen