De gesel van de coalitie

Onze gemeente is altijd een creatieve gemeenschap geweest. Een gemeenschap  waarin mensen samen oplossingen bedenken en deze ook samen uitvoeren. Onze gemeente kende vrijheid en ruimte om te ontwikkelen, ruimte om te bouwen naar eigen inzicht en samen te genieten van al dat moois dat daardoor is ontstaan.

Maar langzaam wordt duidelijk dat het beleid van de coalitie (DOP en GVB) gericht is op het opleggen van meer regels en het  beperken van de inwoners.

Het bouwen van een huis  wordt gebonden aan een visie die Vitaal Buitengebied Boekel heet. Een visie die in het verleden is vastgesteld en achterhaald is. Overigens geldt deze visie alleen voor de kern Boekel en vooral niet voor Venhorst.  Begrippen als open zichtlijnen en een open  waardevol landschap en vooral maagdelijke grond zijn dan de begrippen waardoor woningen niet meer gebouwd mogen worden en afspraken die het college gemaakt heeft van tafel geveegd worden. Het college danst nu naar de pijpen van een wel zeer activistische coalitie. Onder de noemer van lokale politiek wordt steeds duidelijker dat het een landelijke lijn is van linkse politiek die hier gevolgd wordt. Is dit wat Boekel wil?

Zo is in de raadsvergadering van 14 december de geurverordening vastgesteld en worden agrariërs nog verder beperkt in hun mogelijkheden. Ook nu blijkt dat de normen voor geur en stank aangescherpt worden. Althans dat is op papier zo en geldt alleen wanneer er een nieuwe ontwikkeling (uitbreiding) plaatsvindt. Maar met deze aanscherping wordt het ook steeds moeilijker om te bouwen. Een goed voorbeeld is de nieuwbouw wijk de Burgt. Door het aanscherpen van de regels is de woningbouw hier in gevaar. Wordt het Bovenstehuis in de ogen van de coalitie omgebouwd van een woon-werk landschap naar een woonlandschap, althans in woord,  de praktijk is anders. En blijft de Elzen zitten met een papierentijger maar blijft de echte oplossing ver weg. Met taalkundig gegoochel wordt een beperking van stankoverlast geëist. De werkelijkheid is dat al deze maatregelen er voor zorgen dat er geen ontwikkelingen meer plaatsvinden en bestaande situaties blijven zoals ze zijn.

Onze gemeente is groot geworden door doeners. Laten wij hopen dat deze doeners dit blijven doen.

Namens de VVD-fractie

Frans Dijcks en Ferenc Koolen.