Raadsbesluit Oost-West verbinding: minder woningen, minder veilig

Weet u het nog? Het plan met als doel het verkeersluw maken van het centrum in Boekel en de verkeersdruk, die ontstaat door de nieuwbouw, in de Burgt anders af te wikkelen. Hiervoor werd de Oost-West verbinding als oplossing gezien. Het verkeer zou dan via de Statenweg, de Waterval, de Zijp en het Bovenstehuis, met een nieuw aan te leggen weg over de Burgt en de Driedaagse naar de Molenstraat worden omgeleid.

Voor veel omwonenden heeft de Oost-West oplossing consequenties. En niet iedereen is blij met deze oplossing voor het vele verkeer dat nu omgeleid gaat worden. Na veel praten, met de klankbordgroep en met veel voor en tegenargumenten moest de raad 3 juli een besluit nemen. Concreet werd de raad gevraagd akkoord te gaan met het schetsontwerp en geld vrij te maken voor de verdere uitwerking en procedure. Het gaat dan om de aanleg van een nieuwe weg over de Driedaagse, de aanleg en aansluiting van de nieuwe weg op de Burgt naar het Bovenstehuis en het nu verkeersveilig maken van de Waterval.

De raad was unaniem over het voorstel voor de aanleg van de nieuwe weg op de Driedaagse. Maar dat was zeker niet het geval voor de nieuwe weg die aan de noordkant van de nieuwbouwwijk de Burgt zou komen. Deze optie werd door CDA en DOP van tafel geveegd. De optie om de weg meer richting het centrum aan te leggen werd dan ook in meerderheid gekozen. De gevolgen van deze keuze heeft vele en vergaande consequenties. Niet alleen het doorsnijden van de nieuwbouwwijk met een doorgaande weg maar vooral het onmogelijk maken van woningbouw op het resterende deel van de wijk werd door CDA en DOP als niet belangrijk gevonden.

Dat net deze partijen steeds roepen om meer kleine en betaalbare woningen te bouwen voor starters en huurders, maakt het onbegrijpelijk dat zij door te kiezen voor deze route met zekerheid 30 en mogelijk zelfs 50 woningen niet laten bouwen. De VVD heeft tegengestemd en deze vorm van politiek als onverantwoord en onfatsoenlijk genoemd. Deze keuze kost niet alleen een groot aantal woningen die nu niet gebouwd kunnen worden, maar kost ook veel geld omdat de nieuwbouwwijk de Burgt nu met een groot verlies gebouwd moet worden. De kosten hiervan zullen straks terecht komen bij onze jongeren. Dezelfde jongeren die dan nog langer moeten wachten op een woning.

De aanpak van de verkeersonveilige Waterval

Het laatste besluit gaat over het verkeersveilig maken van de Waterval, waarbij het fietspad verplaatst wordt naar één kant van de weg en door het aanbrengen van verkeersdrempels en middenbermen op de plaatsen waar kinderen oversteken de snelheid van het verkeer te verlagen.

Opnieuw gingen DOP en CDA hier dwars voorliggen en verweten het college op deze manier niet te willen werken aan de door hun zo noodzakelijk geachte Oost-om, een weg die achter de sportvelden moet worden aangelegd. Zij zijn bang dat met het verkeersveilig maken van de Waterval de noodzaak voor een Oost-om komt te vervallen. Zij kiezen dan plots voor veel minder verkeersveiligheid voor onze kinderen. Met paaltjes en draad de weg afzetten is dan in hun ogen plots afdoende. Een onbegrijpelijke keuze.

Het onderzoek naar een Oost-om kan jaren duren en mogelijk ook niet uitvoerbaar blijken te zijn. Ook het financiële plaatje is volstrekt onduidelijk. Nu wordt geld over de balk gegooid en wordt de veiligheid van onze kinderen niet zo belangrijk gevonden als ze ons eerst deden geloven. De ware reden waarom DOP en CDA deze blokkade opleggen is niet bekend, maar zal duidelijk worden wanneer er een uitwerking van de Oost-om wordt voorgelegd aan de raad. De VVD is van mening dat de investering van de gevraagde € 700.000 een verantwoorde investering is voor een veilige verkeersafwikkeling en in het bijzonder de veiligheid van onze kinderen te garanderen.

Namens de fractie VVD Boekel-Venhorst
Ferenc Koolen en Max Bouman


Meer info of contact:

info@VVDBoekelVenhorst.nl