Boekel zorgt voor Boekel

In onze gemeente, van oudsher een gemeente waar we voor elkaar zorgen, zijn mantelzorgers en vrijwilligers een onmisbare schakel in het zorgen voor elkaar. Het is van belang dat daar waar de zorgvraag de mogelijkheden van mantelzorgers overstijgt er goede en toegankelijke ondersteuning en voorzieningen zijn. In de afgelopen jaren is het steeds gelukt om binnen de financiële kaders de gevraagde zorg en ondersteuning te bieden. Voor de toekomst voorzien wij dat deze opgave steeds ingewikkelder wordt. Toch willen wij ons blijvend inzetten voor goede en toegankelijke voorzieningen. Voor ons is het belangrijk dat voor mensen die ondersteuning en begeleiding nodig hebben de één loketfunctie binnen onze gemeente gerealiseerd wordt. Hier moet men geholpen worden zodat de juiste instanties direct adequaat hulp bieden. Zo willen wij ook dat gezinnen met complexe zorgvragen snel geholpen worden en niet op een wachtlijst verdwijnen.

Daarom willen wij het één gezin - één plan principe invoeren. Het devies voorkomen is beter dan genezen hebben wij hier hoog in het vaandel staan. Op deze manier denken wij ook de zelfredzaamheid te bevorderen. Aan de voorkant helpen en zo erger voorkomen zorgt voor het herstel van het vertrouwen in de eigenwaarde. Zo denken wij ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te helpen. Door het inzetten van ervaringsdeskundigen binnen het sociale domein worden naar onze mening betere en snellere oplossingen geboden. Zelfredzaamheid is ook hier de weg terug naar een participatiemaatschappij. Het herstellen van vertrouwen en eigenwaarde zijn dan de meest belangrijke doelen van deze aanpak. Nog steeds staan veel mensen aan de zijkant van de arbeidsmarkt en is een terugkeer in het arbeidsproces moeilijk. Hun talenten worden onvoldoende benut. Door hen te begeleiden en niet direct te korten wordt de kans geboden echt terug te keren in het arbeidsproces.

Veel inwoners van onze gemeente zijn actief in verenigingsverband, de een door actieve deelname de ander als vrijwilliger of bestuurder. Sociale participatie is goed voor de mentale- en fysieke gezondheid. Gelijktijdig zien wij een meer op het individu gerichte maatschappij ontstaan, het gebruiken van een voorziening zonder tegenprestatie. Verenigingen komen hierdoor in de knel. Deze verandering kunnen we niet ‘afkopen’ door steeds meer subsidies aan verenigingen te geven. Verenigingen worden dan ook uitgedaagd om hun eigen broek op te houden. Wij denken dat verenigingen die de ingezette privatisering in stand houden of goede plannen hebben die aanzetten tot privatisering ondersteuning verdienen. Zeker wanneer verenigingen een maatschappelijke dienst leveren die duidelijk gekoppeld is aan het sociale domein. Hier zien wij ook een taak en verantwoordelijkheid van verenigingen om kinderen op afstand te betrekken bij de vereniging.

Al langer klinkt in onze gemeente de roep voor een arbitrage of onafhankelijke bezwaren commissie. Wij zien de noodzaak hiervoor breder en denken dat een onafhankelijke commissie er moet zijn, voor alle zaken waar inwoners een vorm van ongelijke behandeling, rechtsongelijkheid of conflict ervaren in zaken waar de gemeente bevoegd is, zonder tussenkomst van een rechter.